Arne Wastyn (BE, 1993)

Arne Wastyn behaalde zijn MA aan de School of Arts te Gent in 2018. Hij is een grafisch kunstenaar, vormgever en tekenaar. Hij werkt en leeft te Antwerpen (BE). Hij reproduceert gevonden beelden en illustraties. Hij onderzoekt het medium tekenkunst en probeert vanuit dit onderzoek bestaande en nieuwe beelden met elkaar te verbinden. Zijn werk is opgebouwd rond het concept van ‘betekenis’ - hoe kan Wastyn nieuwe betekenissen genereren met bestaande beelden? Zodoende probeert hij al spelenderwijs alternatieve interpretaties te evoceren. Wastyn is gefascineerd door geschiedenis, wetenschap en geweld. Hij combineert zijn onderzoek vaak met reproductie- en druktechnieken.

 

In Wastyn’s eigen woorden: “Beelden proberen een idee en/of een moment in tijd te vatten. Hierdoor heeft ieder beeld een specifieke aard en definitie. Om die aard en definitie opnieuw te kunnen ontleden hebben we regels en een kijk kader nodig. We leren dit kader / die regels aan en onderwijzen onze cultuurgenoten als dusdanig. Op deze manier creëren we een begrijpbaar beeld dat iedereen kan ‘lezen’. Het ultieme doel is om dit te generaliseren en als dusdanig ook mensen van buiten onze cultuur en context het beeld te laten begrijpen. Dit is echter een illusie. We hebben allen eigen associaties en connotaties. Een beeld is, ondanks diens regels en code, nooit volledig gestandaardiseerd. Een beeld kan altijd op verschillende wijzes gelezen worden. Een enkel individu kan in feite één beeld op verschillende wijzes interpreteren. Het ‘lezen’ is een specifiek momentum in tijd. Herlezen zorgt vaak voor herinterpretatie. Hierdoor is alles in verandering. Een vormgever dient zich hiervan bewust te zijn.”

 

Wastyn’s werk is gebaseerd op complexe interpretatie-mechanismes. Wastyn probeert technisch onderzoek binnen illustratie te verbinden met neurologie - hoe werken de hersenen, hoe kijken we, hoe associëren we? Vanuit de ‘fight or flight’ reactie analyseert en verandert Wastyn vormen. Geweld is hierbinnen een sleutel. Wastyn vertaalt zijn onderzoek in diverse dragers; hij maakt zeefdrukken, illustraties, boekjes, prints, e.a.

www.arnewastyn.com

English (pdf)

Over het werk

‘Jumping Spider’ (2017)

28,0 x 35,0 x 2,0 cm

4 kleuren zeefdruk op zwaar papier (editie van 9 stuks)

Zonder Titel (2020)

28,0 x 35,0 x 2,0 cm

4 kleuren zeefdruk op zwaar papier (editie van 9 stuks)

Wastyns gelooft dat de mens, net zoals veel andere dieren, een fragiel en angstig wezen is; vanaf het ogenblik dat we geboren worden nestelt een vorm van angst zich in ons bestaan. Als reactie hierop proberen we, als mensen, onze omgeving vorm te geven en te controleren. Desondanks het feit dat onze hedendaagse samenleving relatief veilig is, worstelen we als soort met het concept ‘veiligheid’. Is de wereld wél zo veilig als we denken? We ruilden de angst voor roofdieren in voor potentiële aanrijdingen, oorlogen en inbraken? Veiligheid is m.a.w. een constructie van de geest.

 

De idee voor de vierkleuren-zeefdruk ‘Jumping Spider’ is gestoeld op het onderzoek van Rosemarie Trockel naar Courbets schilderij ‘L’origine du monde’. Trockel creëerde een onderzoek binnen de titel ‘Replace me’: ze maakte een digitale print van ‘L’origine du monde’ en verving op subtiele wijze de schaamharen door een donkere afbeelding van een zwarte spin. Trockel veranderde als het ware de vorm en betekenis van de schaamheuvel van iets ‘objectief’ naar iets beangstigend. Trockel claimed dat een toeschouwer kan ontleden dat het originele schilderij door een man werd geschilderd. De mannelijke blik wil de schaamheuvel op een bijna antropologische wijze weergeven - ontdaan van seksuele connotaties. Maar sexualiteit is onderdeel van het beeld. De vagina is een portaal naar een andere wereld. Voor de man is dit dreigend. Voor het potentiële kind in de baarmoeder ook… Het is de verbindingstunnel die ons in verbinding stelt met de wereld - én onveiligheid / dreiging / angsten.

 

Wastyn wil nog een stap verder gaan. Hij veranderd alles - zelfs de titel van het werk. Maar hij behoudt de idee - ‘L’origine du monde’ wordt gezeefdrukt onder een spin die klaar is om te springen. De mond van de spin is de schaamheuvel. De seksuele daad is destructief. Sexualiteit en dood worden met elkaar verweven. Tepels als surrogaat-ogen staren de man aan. De spin, met haar acht ogen, verdubbelt dit aantal. Wastyn flirt opnieuw met het concept van geweld en creëert een werk op de grens van de psychologie.

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean