Dirk Zoete (BE, 1969)

Dirk Zoete is een beeldend kunstenaar. Tekenkunst vormt de basis voor alle creaties die Zoete maakt. Tekenen is een manier van kijken naar de dingen - een manier van denken. Het is voor Zoete een geëngageerde concentratie. Hij maakt de vergelijking met de concentratie die een doctor nodig heeft om het scalpel te hanteren. Op een vergelijkbare wijze hanteert de tekenaar het potlood. Het is een instrument van precisie. Het is een werktuig dat sporen nalaat. Op deze manier is de daad van het tekenen, een boeiende daad - de tekenaar tekent eigenlijk niet, hij beweegt zich voort en laat in de tijd die voorbij strijkt een pad na. Dit pad kan gevolgd en geïnterpreteerd worden. Tekenen is in feite een visueel dagboek nalaten. Het is introspectie - zijn de lijnen hard of zacht, grotesk of fijn, nerveus of gericht? 

 

Voortbouwend op een ondergrond van tekeningen creëert Zoete voornamelijk installaties waarbij hij kleine modellen, sculpturen en architecturale constructies bouwt en uit-puurt. Sinds enkele jaren experimenteert hij ook met fotografische registraties van interacties tussen mensen en zijn bouwsels. Hierbij laat hij zichzelf zichtbaar beïnvloeden door de theaterwereld en de Duitse Bauhaus beweging / het Russische Constructivisme uit de jaren 1920. Zoete organiseert zelfverklaarde ‘happenings’ in zijn studio te Gent om dit te bewerkstelligen. Zoete gebruikt vaak natuurlijke materialen: aarde, brood, dierlijke materialen, hout, om intrigerende maskers te maken. Hij zoekt aansluiting met het onderbewustzijn. Zoete verbindt oud en nieuw met elkaar.

 

Recent stelde de kunstenaar tentoon te Be-Part, Platform for Actual Art in Waregem, BE (2016), Galerie Zink, Berlin, DE (2016) en het Gentse S.M.A.K. museum voor hedendaagse kunst (2017). He woont en werkt te Gent. Zoete wordt vertegenwoordigt door Galerie ZINK, Waldkirchen (BE), Fifty One Gallery, Antwerpen (BE), en Galerie Maurits van de Laar, The Hague (NL)

www.dirkzoete.be

English (pdf)

Over het werk

‘Parts of the Big Chandelier’ (2020)

128,0 x 45,0 x 100,0 cm

Metalen emmers, metaalbeslag, kaarsen

Zoete vertrekt steevast vanuit zijn persoonlijke verhaal om werk te maken. Hij is afkomstig uit West-Vlaanderen en groeide op tussen de velden. De natuur speelt dan ook een belangrijke rol in Zoete’s oeuvre. Zijn vroege sculpturen bestonden voornamelijk uit hooi, aarde, landbouwelementen en zelfs dierlijke ontlasting. Hij stelde de stedelijke omgeving in vraag. Kleine maquettes met natuur-elementen gaven zijn werk iets holistisch. Zijn werk is profaan, eerlijk en diep menselijk. Zoete spreekt tot de ziel en verweeft dromen met harde fysische elementen. Hij beweegt zich voort in de krochten van de velden en omwentelt zichzelf met stof, schaduwen en aarde. Zoete’s werk heeft iets symbolisch - bijna neigend naar een vorm van natuur-religie. Zijn figuren lijken levend. Zijn koppen zijn bijna totempalen.

 

‘Parts of the Big Chandelier’ is een uniek werk: Enkele jaren geleden maakte Zoete een grote kandelaar te Emergent, Veurne. De kandelaar was bedoeld als een ‘mobile’ - het zwevende speelgoed dat in babywagens opgehangen wordt. Zoete wilde een mobile voor volwassenen maken. Hij gebruikte metalen emmers die ingeslepen werden met een slijpschijf. Zo transformeerden de emmers - ze verloren hun functionaliteit en werden geesten. De gezichten werden afgewerkt met een gelast metalen bovenstuk. Hierop werden kaarsjes geplaatst - zoals een échte oude kandelaar. Het geheel werd in evenwicht opgehangen in de tentoonstelling. Speciaal voor 404 - Page Not Found deconstrueert Zoete zijn kandelaar. Hij isoleert een aantal emmers en plaatst ze in dialoog met oude Afrikaanse afbeeldingen - museumstukken uitgeleend van de universiteitscollectie te Gent. Hierbij maakt Zoete een verbintenis tussen nu en vroeger. Als sleutel staat aarde, verlichting en vruchtbaarheid centraal.

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean