Eleni Papadopoulou (GRC, 1992)

Eleni Papadopoulou is een Griekse kunstenares, geboren en getogen in Athene. Ze behaalde haar MA in de beeldende kunsten aan de Aristotoles Universiteit van Thessaloniki (2016) en vervolgens een tweede MA aan de LUCA school of Arts te Ghent (2018). Haar werk is een oneindige dialoog met wat kunst is en kan zijn - ze onderzoekt de grenzen, definities en limieten van hedendaagse kunst. Ze werkt voornamelijk met fragiele materialen - denk aan, stof, katoen, naald en draad, wol, etc. Ze kiest vaak voor atypische vormen in leuke, vrolijke kleuren. Ondanks het speelse uiterlijk, speelt Papadopoulou vaak met onrust in haar werk. Ze verweeft dreiging met humor. Papadopoulou werkt en woont momenteel in Gent (BE).

 

Papadopoulou verkiest om actief te zijn tussen verschillende mediums. Haar werk is vaak niet stereotiep en is moeilijk in een vakje te stoppen. Inhoudelijk bevind haar werk zich exact op de grens tussen fictie en realiteit. Ze is geboeid door de relatie tussen de kunstenaar en diens publiek - haar werk is in feite een visuele drager om die spanning te onderzoeken. Papadopoulou vraagt zich af wie de kijk- en leesregels van de kunst bepaald? Leest het publiek wat de maker in het werk verborgen heeft? Of is de maker ondergeschikt aan de intenties van het publiek? Wie beïnvloed wie? Vanuit deze vraag probeert Papadopoulou de realiteit te herdefiniëren. Ze buigt zich over maatschappelijke thema’s en onderzoekt de regels van de samenleving. Hierbij heeft ze een voorliefde voor wetenschap en meer bepaald de potentie van de toekomst.

Papadopoulou probeert na te gaan in hoeverre we ondenkbare elementen kunnen bedenken – hebben we hiervoor de ‘tools’ / het ‘vocabularium’? Papadopoulou schaaft aan een bijzonder oeuvre waarbij wetenschap gemixed wordt met een persoonlijke mythologie.

www.cargocollective.com/helenpapadopoulou

English (pdf)

About the work

‘The foreign spider through the window’ (2020)

50,0x 40,0x 3,5 cm

2 soorten textiel, textiel-vulsel, katoendraad

Papadopoulou speelt vaak met het concept van imitatie. Imitatie is een belangrijke eigenschap vanuit bio-evolutionair perspectief. Imitatie is de basis van ons leerproces. Zowel insecten als vissen als zoogdieren imiteren elkaar - en leren als dusdanig van elkaar. In feite is er een onzichtbare databank van informatie. Hieruit putten we allemaal. 

 

Imitatie is echter soort specifiek. Een vis die een vis imiteert is logisch. Een aap die een aap imiteert ook. Papadopoulou vraagt zich af wat er gebeurd als de grenzen van de imitatie opgerokken worden… Denk aan een boom die plots een mens gaat imiteren. Dergelijke ondenkbaarheden is een trigger voor het werk van Eleni.

 

‘The foreign spider through the window’ is geen gemakkelijk werk. Het is een sculptuur die rechtstreeks het onderbewustzijn induikt - het groene kruis verwijst naar populaire films waarbij de dreiging vaak 

vertegenwoordigt wordt door spinachtige monsters. Papadopoulou trekt alle registers open. Ze is disruptief en maakt een scheur in Einsteins ruimtetijd - alwaar ze waanbeelden uit andere dimensies binnentrekt. Ze zegt het natuurlijk zelf, in haar met blauwe draad geborduurde tekst op het kunstwerk: XENOLOGY IS EEN ONNATUURLIJKE MIX VAN SCIENCE-FICTION EN FORMELE LOGICA.

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean