Haseeb Ahmed (USA, 1985)

Haseeb Ahmed is een beeldend kunstenaar die vertrekt vanuit onderzoek. Origineel afkomstig uit de Verenigde Staten, Ahmed leeft en werkt in Brussel. Hij produceerft objecten, locatie specifieke installaties, films en is daarnaast actief als schrijver van onderzoekspapers. Ahmed vertrekt vaak vanuit de samenwerking - met individuen, organisaties, instanties. Hij probeert de wetenschappelijke methode van de ‘harde wetenschap’ in zijn artistieke producten te integreren. Sinds enkele jaren werkt hij samen met het von Karman Institute for Fluid Dynamics (VKI) in Brussel. Dit kadert binnen zijn multijaren project ‘The Wind Egg Trilogy’ - De triologie van de windeieren. 

 

The Wind Egg Trilogy project mengt kunst en aeronautics (luchtvaartstudies), mythe en technologie, om als dusdanig nieuwe verhalen te creëren die actueel zijn in een hedendaagse wereld. We hebben als moderne tech-mens nood aan moderne verhalen en een aangepaste vocabulair om de veranderingen in de wereld rondom te kunnen verklaren. 

 

Ahmed was in een recent verleden docent aan de Zurichse Kunst Universiteit, de Koninklijke Academie v. Kunst in Den Haag, en LUCA School of Art and Design - Antwerpen. Ahmed haalde zijn doctoraat in onderzoeksgerichte kunsten –aan de universiteit van Antwerpen en de LUCA School of Arts - Antwerpen. Hij behaalde zijn MA aan het MIT Programma in ‘Art, Culture and Technology’ (2010). Hij haalde zijn BA in de Schone Kunsten aan de Kunstinstituutschool te Chicago (USA). Ahmed was een resident aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht (NL) en aan de Skowhegan School of Sculpture and painting (US). Zijn werk wordt wereldwijd tentoon gesteld o.a. in het Museum voor Hedendaagse Kunst te Chicago (USA), The Gothenburg International Biennial of Contemporary Art (SE), het Barengasse museum te Zurich (CH), en aan De Appel te Amsterdam (NL).

 

Ahmed wordt vertegenwoordigd door Harlan Levey Projects in Brussels.

www.haseebahmed.com

English (pdf)

Over het werk

Wind Avatar’ (2019)

155.0 x 65.0 x 170.5cm

Op maat gemaakte plexi Wind Tunnel, wind, rook, rode laser, hout, flightcase, plastics

Haseeb Ahmed startte zijn onderzoek voor de Wind Avatar in 2015 en werkte 4 jaar aan het project - om het finaal tentoon te stellen in 2019. Binnen de context van het kunstwerk probeert hij als maker een wetenschappelijk principe te verbeelden aan de hand van artistieke parameters. Centraal staat de herinterpretatie van klassieke ambacht en de evolutie van techniek. Hij gebruikt moderne materialen - lasers, plexi, 3D-prints, en hedendaagse technieken - lasercut, computersimulaties, etc. Zijn onderzoek werd gesteund door Dr. Beatrice de Gelder en het Hersen- en Emotie Laboratorium aan de Universiteit van Maastricht (NL). De constructie en uitvoering van de installation werd mede mogelijk gemaakt door Harlan Levey Projects (BE), Olivier Chazot en Ertan Umit (von Karman Institute for Fluid Dynamics, BE) en het EU STARTS Vertigo Residency Project. De Wind Avatar werd meermaals getoond: o.a. in de ADM Gallery, Singapore - waar het één van de genomineerde werken was voor de Global Digital Art Prize (GDAP) in 2019.

 

De Wind Avatar vertegenwoordigt alle mogelijke types en soorten wind ter wereld. Via een programmeerbare robotische gimbal wordt een plastic delta vleugel gestuurd - vervolgens wordt een specifiek type rook via een plexi wind tunnel naar de delta vleugel gestuurd. Computersimulatie verbonden aan een lasersysteem stuurt het geheel. Het systeem reageert op inkomende data - in real time - van winden wereldwijd. De Wind Avatar zou in principe orkanen aan de andere kant van de wereld moeten kunnen simuleren… Wind is naast water, vuur en aarde één van de 4 basis elementen. Doel van de Wind Avatar is om de wind te visualiseren - om de wind een gezicht aan te meten. Codeur / programmeur Pieter Heremans ondersteunde Haseeb om dit te realiseren. Via een complex programma wordt de wind gestuurd en worden 2 vortexen gecreërd. Deze vormen de ogen. Vie de delta vleugel ontstaat er een lineaire strook rook die werkt als een mond. Verschillende formaties zijn mogelijk. En door het veranderen van zowel de intensiteit van de laser als de hoek van de delta vleugel worden verschillende ‘gezichtsuitdrukkingen’ gecreërd. De wind lijkt menselijk te worden. De onzichtbaarheid krijgt een gelaat. Deze installatie is een huzarenstukje van programmeerbare complexiteit verweven met een bijzonder gevoelige laag van poëzie.

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean