Indre Svirplyte (LT, 1992)

Indre Svirplyte behaalde haar BA in Beeldende Kunsten aan de Vilnius Academy of Arts (2015) en een tweede BA in Illustratie aan de LUCA, School of Arts Gent (2016). Dit jaar behaalde ze haar MA aan LUCA - Svirplyte is een multimediaal kunstenaar. Ze is een begenadigd tekenaar en installatiemaker. Sinds enkele jaren spitst ze zich voornamelijk toe op de creatie van tapijten en kunstwerken uit wol en stof. Typerend voor het werk van Svirplyte is het losbreken uit de bestaande formats: ze zal zich zelden laten binden door de beperkingen van het rechthoekige kader. Svirplyte is eigenwijs en maakt altijd unieke dragers in bijzondere vormen.

 

Svirplyte put uit haar eigen verhaal - ze verwijst naar verhalen uit de Balkan of denkt terug aan vertelsels van haar grootouders. Ze verbindt religie met angsten, demonen, bijgeloof en fantasiewezens uit dromen. Haar werk is eigenzinnig en kleurrijk. Ze probeert via haar werk nieuwe betekenissen te verzinnen, gebaseerd op een ‘common knowledge’. Svirplyte is gebiologeerd door wetenschappen.

 

Svirplyte’s toont haar werk in binnen- en buitenland. Ze was onderdeel van de “Outbreak” tentoonstelling te de Pont museum, Tilburg (2019-2020). Haar recente solo expo, met als titel “Dreamworld" werd getoond te Kolder, Gent (2020) en kon op veel bijval rekenen. Ze nam deel aan projecten in Kunsthal Gent, H.O.U.S.E Under The Light Dome, Showhouse JayJay, de Ronse Teken Prijs en diverse hedendaagse kunst venues in haar geboortestreek. Svirplyte werkt en woont in Gent.

www.instagram.com/indre_svirplyte

English (pdf)

Over het werk

‘Mother of Ants’ (2020)

93,0 x 75,0 cm x 3,5 cm

tapijt, wol, draad, lijm

Indre maakte een unieke creatie speciaal voor de tentoonstelling te Harelbeke. Tijdens de recente COVID-19 lockdown probeerde ze de veranderende mechanismes in de maatschappij vorm te geven en te her-talen naar tapijten. Ze maakte kleine zonnetjes, mannetjes, virusjes etc.

 

Perfect binnen het kader van de tentoonstelling zet Svirplyte de idee centraal van het ‘niet weten’. We weten veel, maar ook niet veel - en hoe meer we weten hoe meer we ons realiseren dat we niet zo veel weten. We zijn precies mieren in een mierenhoop. We hebben een korte termijn doel, maar geen overkoepelend concept - we weten eigenlijk niet waar we op de lange termijn naar toe werken.

 

Svirplyte nam elementen uit de Bijbel. Ze schrapte de dualiteit van Adam en Eva en besloot om één wezen te creëren: de moeder van de mieren. Die moeder met elementen van een slang, een appel en een ‘tree of life’ (levensboom) worden gemengd met elementen die verwijzen naar de Maya en Azteekse beeldtaal. Zo maakt Svirplyte een Phoenix-achtig monster dat steeds weer uit de eigen as kan herreizen. Het is een moderne Ourouboros - een wezen dat in de eigen staart bijt. Het is een nieuwe ‘Fu’-Dog als deurwachter van onze tijd.

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean