Mikelis Fišers (LV, 1970)

Mikelis Fišers is een hedendaags kunstenaar uit Letland. Hij studeerde in de hoofdstad kunst en design (BA, 1988) en  schilderkunst (MA, 1995). Fišers is multimediaal actief: hij maakt installaties, sculpturen, videos en scènografiën. Zijn werk wordt wereldwijd getoond in diverse gallerijen, musea en tentoonstellingen - onder andere in het Lets Nationiaal Museum voor Kunst, het Lets Paviljoen op de Biënnale van Venetië (2017), de Cable Factory in Finland (2015), etc. In 2015 won Fišers de befaamde Purvītis Prijs. Fišers had de afgelopen jaren ook een resem solo tentoonstellingen waaronder het gerenommeerde ‘Blamescapes and Superflattenings at the Art Station’ in de herfst van 2018 (LV). Fišers ontwierp recent een scenografie voor de opera ‘Spēlēju, dancoju’ (ik speelde en danste) voor de Nationale Opera van Letland (2019).

 

Sinds zijn interventie in Venetië is Fišers één van de helderste en meest besproken sterren binnen de Letse hoge kunstscène. Dit is opvallend - want Fišers was tot voor kort een veelbesproken figuur. Hij is trouw aan zijn idealen en wordt gezien als een ‘no nonsense’ kunstenaar. Voor de kunstenaar is het kunstwerk een medium dat een zeker verhaal met zich meedraagt. Dit verhaal is inherent aan het werk en moet als het ware door de toeschouwer losgepeuterd worden. De actie van het ‘lospeuteren’ is wat Fišers boeit - hij speelt binnen zijn oeuvre met verwachtingspatronen en met waarheden. Fišers’ artistieke DNA bestaat uit een mix van science fiction en ‘conspiracy theories’ - hierdoor is et publiek vaak in een staat van verwarring gebracht. Kunnen ze de verhalen die schuilgaan wél begrijpen? Of is het verhaal een leugen of een grap? Fišers gaat doordacht te werk. Hij is slim en probeert politiek en wetenschap te verweven met zijn werk. Zijn creative output is idiosyncratisch - voortbouwend op ironie, burgerlijke ongehoorzaamheid,

www.fisers.lv

English (pdf)

Over het werk

‘Speaker From the Third Planets Panhandle for Alms at the Two-Speed Civ. Summit’ (2017)

21.0cm Å~ 29.5cm x 2.5cm

Europese eik, diepzwarte (nagel)lak, snede via scalpel

Fišers presenteerde een geweldig in-situ verhaal tijdens de 57th Venice Biënnale voor hedendaagse kunst. Hij transformeerde zijn nationale paviljoen in een soort bunker-crypte. Grote zuilen werden opgericht en etaleerden via kleine plexi-glazen vensters een serie zwarte tabletten. Iedere tablet had unieke insnede - het waren figuren van aliens en wetenschappers, zeemeerminnen en sneeuwmonsters. Een neon-sculptuur en een soundscape maakten het geheel af. Onder de titel What Can Go Wrong (2017) zet Fišers zijn publiek voor schut. De poolkappen smelten, de kernkoppen staan opgesteld en de mensen kijken via mobieltjes naar Facebook en Tinder - onderwijl wordt diezelfde wereld gekaapt door fantasiewezens of figuren uit ‘conspiracy theories’.

 

Fišers werkt met de illusie van waarheid - wat is waar en onwaar? En hoe proberen we waarheid te kaderen? Zijn beelden van een oorlog, die netjes gemonteerd en afgemixt zijn, wél de waarheid? Ze tonen namelijk niet de feiten an sich, maar zijn door hun ritme en montage een weergave van een onderdeel van de waarheid. Met de goede toevoegingen en muziek wordt het een schitterend fictioneel parabel.

 

Fišers oeuvre draait rond intenties. Wat is de intentie van de media om specifieke informatie met het publiek te delen? Hoe? Waarom? Op welke wijze? Die grens wordt in zijn oevre vaak geherdefinieerd. Hij speelt met verwarring. Speciaal voor de tentoonstelling ‘404 - Page not Found’ toont hij een originele zwarte steen uit Venetië. De steen is in feite hardhout (Europese eik) waarop een bijna nagellak-achtige glansverf is uitgegoten. Vervolgens kerft Fišers in de lak zijn tableaus. Fišers speelt met het format van stenen - alsof het tien geboden zijn en lijkt tegelijkertijd een manifestatie van Jung’s onderbewuste vorm te geven. Fišers’ spreker van de derde planeet (want dat is de titel van dit werk) toont een toekomstige vorm van wetenschappelijk onderzoek waarbij mensen de test-subjecten zijn. We zien een duistere wereld, een onderzoekszaal en twee nieuwe vensters op de werkelijkheid. Dit werk wordt op het gelijkvloers getoond en staat in relatie met de Romeinse onderzoeksinstrumenten.

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean