Kasper De Vos (BE, 1988)

In de studio van Kasper De Vos is het altijd feest. Samengepakte collages, tekeningen en sculpturen vormen een heus hindernissenparcours. De Vos wikkelt zich in dagdagelijkse absurditeiten. Hij is een visuele verhalenverteller mét een bijzonder grote associatieve kennis. Als kunstenaar gelooft hij in serendipiteit waarbij toeval en verrassingen samenkomen. De Vos gebruikt diverse materialen - van afval tot hout, tweedehandsobjecten, gips, beton,… noem maar op. De Vos bouwt aan een verbonden wereld van gelinkte objecten. Samen dragen ze bij aan een parallelle wereld.

 

De Vos werkt op de grens tussen consumentisme, voyeurisme en populaire cultuur. Het is een universum waar uitvergrote baguettes tafels worden en plastic waterflesjes de pilaren voor tempeltjes vormen. De Vos gebruikt zijn buikgevoel. Hij duikt in een herkenbare wereld vol organische vormen. Moeiteloos lijmt hij wetenschap met een hedendaags hedonistisch geloof aan elkaar. Totem-systemen en “Native Kitsch” zijn onderdeel van zijn identiteit als kunstenaar. De Vos verbergt en onthult - het is een bijzondere dynamiek waarbij actie en reactie op elkaar inwerken. Als een Trojaans Paard kaapt hij herkenbare esthetica en laadt die op met nieuwe betekenislagen. Hij is een sjamaan die zijn sculpturen een bijzondere adem inblaast.

 

De Vos behaalde zijn MA in de beeldende kunsten - optie ‘beeldhouwkunst’ aan het KASK, School of Arts - Gent (BE) in 2013. Momenteel werkt en leeft hij samen met zijn vriendin op een agrarisch domein in de buurt van Mechelen (BE).

www.kasperdevos.com

English (pdf)

Over het werk

‘Spinning the sel’ (2019)

110,0 x 85,0 x 92,0 cm

Keramisch gipspoeder, gips, jute, hout, organische materialen,, nagels, plastiek

De Vos is een ‘Panamarenko’-achtige uitvinder aka kunstenaar. Hij maakt met zijn hart. Hij heeft de ambitie om te slagen in het bouwen van ongelooflijke sculpturen - maar volgt hierbij zijn buikgevoel eerder dan een wel afgemeten datasysteem. Het grootste verschil tussen Panamarenko en De Vos ligt in het feit dat Pana meer uitvinder was dan kunstenaar - hij droomde van werkende maaksels die waarlijk zouden kunnen vliegen, duiken, rijden. De Vos daarentegen bouwt geen mobiles of bewegende units. Hij is niet per sé gedreven door techniek. Wél probeert hij op een speelde wijze wetenschap en kunst met elkaar te verbinden.

 

Elementen die vaak terug komen in De Vos zijn praktijk zijn het bevragen van dagelijkse routines; daarnaast is hij bijzonder geïnteresseerd in folklore én voedsel. Voedsel is wat ons aan de praat houdt - wie niet eet, sterft. Daarnaast is voedsel een sociaal element - het verbindt mensen en culturen. Kasper ziet voedsel als voedsel - maar ook als een object, als een betaalmiddel, als een powertoof of als iets symbolisch. Om voedsel te onderzoeken ging De Vos de uitdaging aan en dook hij in afvalcontainers, onderzocht de dynamiek en het gedrag op markten en maakte hij analyses van landbouwsystemen. Eten is onderdeel van onze identiteit. Door eten met kunst te verweven realiseert De Vos een belangrijke socio-culturele dynamiek waarbij levensvragen, honger, plezier en trots hand in hand gaan. Voedsel verwijst tegelijkertijd ook naar economie en sociale ongelijkheid.

 

Een boeiend punt is het ogenblik waarop voedsel een object wordt. In Harelbeke toont De Vos een recent sculptuur: ‘Egg Terror’. Dit giga ei is loodzwaar en indrukwekkend. Het lijkt op een leeggelopen plastic opblaasbedje te liggen – vastgestrapped op een houten transpalet. Wat is dit ei? Is dit ei misschien de eerste boorling van een nieuwe soort? Is het aan het wachten om uitgebroed te worden? Of is het gewoon een reusachtig ei dat klaar is om open gebroken te worden en getransformeerd kan worden tot een smakelijke omelet? Of is het ei een artificieel product - misschien wel genetisch gemanipuleerd in onze zoektocht naar een oplossing voor COVID-19? Eieren, meer bepaald het eiwit van eieren, zijn namelijk dé perfecte basis in de creatie van vaccins. Bijgevolg is dit ei misschien een symbool voor een mogelijk geneesmiddel?

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean