Phelim Hoey (NL, 1984)

Beeldend kunstenaar Phelim Hoey (° 1984, NL / IE) woont en werkt in Amsterdam (NL). Hij studeerde documentaire fotografie aan de Hogeschool voor de Kunsten (HKU) in Utrecht (NL). Daar, tijdens zijn eerste dagen op de kunstacademie, begon Hoey klachten over zijn zicht te krijgen. Dat bleken vroege symptomen van MS te zijn, een neurologische aandoening, een diagnose die hij een paar maanden later kreeg. Zijn verdere kunstpraktijk krijgt hierdoor een nieuwe betekenis. Het wordt een mogelijk middel tot genezing en is een belangrijke creatieve uitlaatklep bieden voor het bestuderen van zijn eigen fysieke toestand. Maar tegelijkertijd is er ook het potentieel om de steeds veranderende relatie die hij ervaart met zijn lichaam op te sporen.

 

Hoey gebruikt diverse media - fotografie, film, keramiek en sculpturale installaties - om met fragiele materialen, gevaarlijke uitgebalanceerde objecten of delicate stillevens een gevoel van kwetsbaarheid en spanning op te roepen. Hij is telkens op zoek naar manieren om de spanning tussen zijn waarneming van zijn fysieke lichaam en zijn gevoel van ‘zelf’ weer te geven. Kleine sporen van medische documenten, verduisterd door gefragmenteerde schetsen en afbeeldingen, herinneren aan de klinische evaluatie van Hoey's toestand: een verre taal die zelden spreekt over de nuances van zijn eigen ervaring. Daarbij voegt Hoey quasi-wetenschappelijke bewegingsstudies toe verwijzend naar Etienne-Jules Mare en andere fotografie pioniers.

www.www.phelim-hoey.nl

English (pdf)

Over het werk

‘Walking with a cane’ (2018)

53,5 cm x 63,0 cm x 2,5 cm (print: 49,0 cm x 32,5 cm)

Ingekaderde c-print op papier

 

Autonomie en onafhankelijkheid worden als belangrijk beschouwd in de westerse samenleving en vormen vaak een groot deel van iemands identiteit. In het geval van Phelim Hoey, die de diagnose van MS (multiple sclerose) kreeg, is het niet langer vanzelfsprekend dat het lichaam handelingen uitvoert, soms zelfs niet de meest vanzelfsprekende. Deze ervaringen leiden tot vervreemding, angst en een erg instrumentele visie op het lichaam. Met het verlies van de zekerheid van een functionerend lichaam komt ook de identiteit in gevaar. In dit project onderzoekt de kunstenaar de vragen: Wie ben ik? Hoe beïnvloedt de ziekte mijn identiteit?

 

Deze ingelijste c-print heeft de uitstraling van lang vervlogen eeuwen. De grijstinten en de kruisingen lijken terug te gaan naar het begin van de fotografie. Associaties met cartografie, archeologie en zelfs het werk van Eadweard Muybridge, die beweging in plaatjes probeerde vast te leggen, vormen een vaak gemaakte link. Het werk wil vooral het concept van tijd te vatten, meer nog het verstrijken van de tijd, als een tijdreiziger. Deze foto is geen kaart en ook geen truc om beweging of tijd vast te leggen. Het is voor de kunstenaar een manier om te meten wie hij is, hoe hij beweegt, hoe zijn lichaam zich gedraagt en transformeert met en zonder de invloed van MS. Dit is een soort zelfonderzoek op het grensvlak van kunst, emoties en wetenschap.

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean