Siamese tweeling big

MUMO, GUM, Collectie Morfologie

Opgezet preparaat van een Siamese tweeling bij het varken. De varkentjes zijn biggetjes, amper volgroeid. Hun formaat doet ons twijfelen. Zijn het dwergvarkens? Of genetische gemanipuleerde wezens? Het besef dat fouten de basis vormen voor evolutie is een mes dat aan twee zijden snijdt: enerzijds is het ontnuchterend om te realiseren dat ook de natuur fouten maakt, anderzijds is het maken van fouten niet alleen iets ‘mooi’ en ‘fragiel’ maar tegelijkertijd ook scherp: de fout is de motor van de vooruitgang. Misschien zeggen deze gemorfde biggetjes wél meer over onze maatschappij dan op het eerste zicht gedacht. 

En net dit besef ligt aan de basis van het werk van Eleni Papadopoulou. Haar zachte genaaide roze kussen doet bijna dromen. De harde groene spinachtige vorm lijkt even duaal als het tweekoppige varken. ‘The foreign spider through the window’ is de titel van dit bijzondere sculptuur. Geborduurd op het kussen staat in blauwe drukletters het opschrift ‘xenology is a mixture of science-fiction and formal logic’ – xenologie is de wetenschappelijke studie van buitenaards leven. We kijken naar mogelijks buitenaards leven met een ‘gekende’ blik. Het is haast onmogelijk om het ondenkbare te bedenken. Papadopoulou’s werk is een topstuk van de tentoonstelling. Het omschrijft op een poëtische wijze de principe van de ‘unknown unknowns’: There are things we don’t know we don’t know – Er zijn zaken waarvan we niet weten dat we ze niet weten.  

Kunstenhuis Marktstraat 100, 8530 Harelbeke

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean